Saturday, September 18, 2010

SALAM AIDILFITRI

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh...

 Pejam celik, pejam celik kita semua dah menyambut hari raya Aidilfitri yang kini da hampir seminggu berlalu... rasanya da lama x update blog ni, kat2 nak raya memang agak sibuk gak la... balik raya ari tu 3.9 sampai 19.9.. huhuhuhu.... balik raya tu selang dua ari da kalut nak buat kuih raya... dah tu kena mengemas rumah lagi, tolong maa buat ketupat lagi... & macam2 lagi taw....


haaa... ni la antara jenis2 kuih yang saya buat masa balik cuti raya ari tu.... x banyak kan? sikit2 ja... yang kuih yg lain tu ada kak yg da tempah kat kawan2 dia..dan ada juga kak yg no 2 tu buat... yang paling susah nk buat kuih samprit la... tahun ni teringin nak buat kuih so maa kata ikut suka la nak buat... maa pun ada gak buat kuih makmuq orang kedah panggil la... negeri lain panggil kuih apa x taw la...

Syukur alhamdulillah, kerana kita masih bernyawa hingga ke saat ini setelah sebulan kita berpuasa di bulan ramadhan, dan kemudian berhaari raya menyambut syawal... rasanya amat gembira sekali kerana di pagi raya dapat mencium tangan kedua ibu bapa, bersalam-salaman dengan sanak saudara, sahabat handai dan jiran tetangga....
 Hari raya pertama, pergi sembahyang raya, pastu g kubur melawat adik ucu,> Mohd Syukri bin Abdullah, tok wan sebelah ma, tok, tok nek, mak saudara, tok wan sebelah abah dan saudara mara yang lain...  dah pergi kubur tu balik rumah, beraya kat rumah... tahun nie, Abg Karim dan Kak Midah beraya di kampung halaman, bestnyee.... petang tu pergi beraya rumah pak ngah dan kak sulung, Kak Zah...makan keow teow sup taw... Jiran2 kampung pun datang beraya kat rumah gak. Juadah untuk hari raya tahun ni ada ketupat, rendang, lemang, nasi impit ngn kuah kacang, soto, kuih muih dan keropok2 la... simple jew...

Raya kedua macam biasa la saudara mara ada gak yang datang beraya kat rumah, pastu sebelah petang kawan2 ada datang rumah... pastu da kawan2 balik, aja pun p beraya umah kawan plak...umah suziela... kwan lama tu dari sekolah rendah g taw... dekat gak la umah dia...

 Hari raya ketiga, plan tahun ni banyak beraya ngn kawan2 yang da lama x jumpa... petang tu kawan2 dari alor setar datang..jauh nuu datang beraya kat umah aja... terima kasih la kawan2 yee... ada 3 orang lelaki.. pastu ada 3 orang kawan perempuan dari sekolah menengah dan sekolah teknik pun datang... petang tu jamu bihun dan keow teow gorang je kat diorang....da tu petang tu pergi rumah kawan kat gurun plak ngn 3 orang kawan pompuan td tu nek kete... beraya sakan la sampai ke malam... da balik dari rumah syapik. kitorang p jalan2 kat psaraya aneka plak, solat kat sana dan terus p KFC plak... sembang2 dan makan2.....pastu kawan tolong hantar balik rumah... hehehe.... x penah g beraya sampai balik malam ngn kawan2... first time taw.. nasib bek la abah x marah cuma bagi nasihat ja pasni x yah la balik lewat sgt... x pe la.... bukan selalu... insyaallah pasni x buat lagi... tatut.... abah ngn maa da la garang... tp sayang kat semua anak2 depa...huhuhu

Hari Raya keempat, ada rumah terbuka kat rumah kawan, dua tempat taw... ari tu jugak kawan ada buat kenduri kawen... ohh bnyaknyee jemputan... memang la agak sibuk sikit kan... banyak gak la... letih gak la beraya tahun nie... kuar berjalan je... ye la first time di beri kelonggaran boleh kuar beraya bawa motor ke rumah kawna, sebelum2 ni family x bagi pown... hehehe.... terima kasih kawan2 sbb menjemput ke rumah yee..
 Hari Raya kelima kawan2 dari Jitra yang belajar kat teknik nak datang rumah plak, 5 orang kot...Zuk, Zarip, ikhwan, izwan, & Dayat. so pagi tu kalut la masak2 sbb kawan nk datang, buat tom yam taw... sebelum ni pantang gak makan tom yam tp da raya katakan , xdenyee pantang... makan gak la tp x banyak... pastu sebeleh petang, kawan2 dari sekolah menengah dlu nak datang gak, bagus la sbb masak special gak ari tu kan? hehehe... nasib bek la kak yang duk kat Bedong tu balik so kak la tolong2 ngn kak no 3 tu... ari tu plak ada kenduri kat kampungm diorang semua kuar g kenduri, tinggal la aja sorang ja... hehehehe..... terima kasih kawan2 sbb datang beraya kat rumah aja ye... masa datang petang tu sharina, wani, fiza, syafiq, fikri, suhazly & lan... hehhehe.... lain kali datang lagi yee kawan2.... aja masak yang lain plak untuk korang...k?

Hari Raya keenam x p mana pun... duk rumah jew... letih kot... cuma ada la duk mengemas2 baju nak balik U dah nnti... x puas g habiskan cuti duk rumah, pas ni kena perahkan otak nak study plak... sbb ada kuiz la, test la, dna exam la plak bulan 11 nnti... da x lambat da.... hujung bulan 11 nnti balik lagi sebab raya haji plak..

k la kawan2... sampai di sini dulu coretan saya kali ini,.... kepada sesiapa yang tidak sempat saya nak pergi rumah tu saya minta maaf... insyaalah lain hari kita jumpa lagi...Di sini, saya menyusun sepuluh jari jika ada salah dan silap terlanjur kata dan bahasa, dan sebagainya.,....  SELAMAT HARI RAYA ARIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN.....",) Jumpa lagi di lain waktu..... bye2...

wassalam....

2 comments:

Anonymous said...

Amboi raya sakan nampak.. sampai lupa pada orangjauh!!..
sedih laaa :(

PuTriShA said...

eemm.... maaf la ekk... x pasan lak orang jauh mana tu??? jgn la sedih2 yee.... hehehe....

~Mu$LiM@H SoLeH@H~

~Mu$LiM@H SoLeH@H~

~My Blog List~

~My Pets~

< didi>

Follow by Email

",)