Saturday, May 7, 2011

~ SeLaMat Hari IBU~


Assalamualaikum semua... sedar tak sedar.. kita da di bulan Mei da.. cepat kan masa berlalu... ye la rasanya cepat ja masa lu berlalu pergi.. saya pun da nak habis final exam dan terus pulang ke tanah air ku di negeri Kedah jelapang padi.. hehehe... Tak sabarnya nak balik kampung.. tapi masih ada 2 paper g nie... :-(

Esok ada exam paper Network...seketika study teringat plak kat maa di kampung nuu.. semalam ada call tanya khabar berita di sini... waa... rindu rasanya.. sebab ye la anak bongsu la katakan,.. mak mana x ingat kat anak die...anak mana x ingat kat mak die.. tapi maa saya yang terbaik... muah2.. love u maa...


pimp myspace

Haa..semua orang tahu kan Hari Ibu ialah hari pengiktirafan kaum ibu yang disambut pada hari-hari berbeza di kebanyakan tempat merata dunia. Hari Ibu sama peranannya dengan hari bapa yang mengiktiraf golongan bapa. Esok 8 Mei adalah Sambutan Hari Ibu yang di sambut di Malaysia iaitu tanah air kita ni... 

Sedar tak sedar rupa-rupanya beberapa negara sudah pun menyambut Hari Ibu pada tahun ini. Negara kita pula akan menyambutnya pada 8 Mei 2011 [Ahad] nanti. esok la tuu.
Dah sediakan hadiah untuk ibu masing-masing? Ingat ya, hadiah yang paling baik ialah sebuah senyuman, pelukan dan ciuman yang penuh ikhlas dari anak. Bukan senyuman dari posmen yang datang menyampaikan kiriman hadiah. Sedihnya tahun ni saya x dapat sambut g tunggu baik kampung nanti la baru nak sambut untuk maa saya yang tersayang.... teman2 di luar sana bagaimana??? apa perancangan anda untuk ibu anda?? marilah berkongsi di ruangan blog sana nie... cerita la apa korang nak buat nanti.... saya pun masih dalam perancangan cadang nak buat kek batik la untuk maa saya.. pastu nak beli hadiah simple2 jew janji ikhlas. Maa saya ni simple je x kisah sangat sebab sebelum ni pun saya penah beli gelang, kerongsang, tudung, bagi kad, dan macam-macam g... hehehe... maa saya cakap maa terima ja apa pun yang anak2 die bagi.. hehehe... tahun ni x taw g nak bg pew... :-)

Korang nak tahu??? Hari Ibu yang di sambut di negara kita:-

22 Mac 2011
Ireland, Nigeria, United Kingdom

1 Mei 2011 (Ahad pertama dalam bulan Mei)
Hungary, Lithuania, Portugal, Spain

8 Mei 2011 (Ahad kedua dalam bulan Mei)
Anguilla, Aruba, Australia, Austria, Bahamas, Bangladesh, Barbados, Belgium, Belize, Bermuda, Bonaire, Brazil, Brunei, Bulgaria, Canada, Chile, China, Colombia, Croatia, Cuba, Curaçao, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Ecuador, Estonia, Finland, Germany, Ghana, Greece, Grenada, Honduras, Hong Kong, Iceland, India, Italy, Jamaica, Japan, Latvia, MALAYSIA, Malta, Myanmar, The Netherlands, New Zealand, Pakistan, Peru, Philippines, Puerto Rico, Singapore, Slovakia, South Africa, St. Lucia, Saint Vincent and the Grenadines, Suriname, Switzerland, Taiwan, Trinidad and Tobago, Turkey, Ukraine, United States, Uruguay, Venezuela, Zimbabwe

29 Mei 2011 (Ahad terakhir dalam bulan Mei)
Algeria, Dominican Republic, France,Haiti, Mauritius, Morocco, Sweden, Tunisia.

12 Ogos 2011
Thailand (tarikh lahir Queen Sirikit)
22 Disember 2011
Indonesia



Ucapan Selamat Hari Ibu untuk maa saya iaitu Hajjah Siti Mariam bt Che Mat [dah pasti beliau tak membaca entri ini], Maa saya adalah ibu kepada 8 orang anak sebenarnya, tapi 2 orang meninggal iaitu abg saya dan adik lelaki saya. Semoga adik beradik saya membantu ibu saya ke syurga.. insyaallah amin... Maa saya dilahirkan pada 26 Ogos 1953. Usianya? kira la sendiri yee.. Tak dilupa juga untuk isteri2 yang juga ibu2 kepada anak-anak di luar sana [mungkin akan membacanya] dan untuk semua rakan blogger yang bergelar ibu. SELAMAT HARI IBU....


Syurga di bawah tapak kaki ibu. Tapi jangan pula melihatnya dengan mata kasar dan cuba-cuba mencarinya. Pasti tak akan terjumpa. Sebenarnya bagi saya hari-hari adalah hari ibu.. hargailah ibu anda sementara masih ada. Walaupun saya seorang je anak maa saya yang berkesempatan belajar jauh2 dan berpeluang mencari ilmu hingga ke peringkat yang tinggi dan belajar di Universiti. Itu adalah hadiah untuk maa saya juga sebenarnya. Saya pula anak bongsu kan, so memang susah la sikit, x semua apa yang saya mahukan akan dituruti oleh maa saya, Bergantung pada keadaan juga la. Jadi, sebagai seorang anak, dengarlah cakap ibu anda dan belajar menjadi anak yang baik. Insyaallah... Saya juga seorang remaja dan seorang wanita yang tak terlepas dari melakukan dosa tapi sekurang-kurangnya masih ada banyak masa dan peluang untuk kita berubah untuk membahagiakan ibu saya, amin................

Ada pun wujudnya tarikh yang telah ditetapkan khusus untuk hari ibu atau hari bapa adalah idea dari negara barat… Tetapi, hari ibu dan hari bapa tidaklah salah untuk kita menyambutnya, berlainan dengan sambutan hari Valentine atau April Fool itu adalah tidak digalakkan dan bertentangan dengan syariat Islam. Hari ibu dan hari bapa, samalah juga seperti dengan hari Maulidur Rasul. Adalah kewajipan kita sebagai umat Nabi Muhammad untuk mengingati Baginda Sallallahu’alaihi Wassalam setiap masa dan setiap hari, bukan hanya pada hari sambutan Maulidur Rasul…

Firman Allah swt dalam, Surah Al Isra’: 23-24
Maksudnya,: “Tuhanmu telah memerintahkan kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibubapamu sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduannya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkatan (ah) dan janganlah kamu mmbentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah, “Wahai Tuhanku, kasihlah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.”

 
Hadis Nabi Sallallahu ‘alaihi Wassallam yg disepakati oleh Bukhari dan Muslim, dari sahabat Abu Abdirrahman Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu.
Maksudnya : Dari Abdullah bin Mas’ud katanya, “Aku bertanya kepada Nabi Sallallahu ‘alaihi Wassallam tentang amal-amal yg paling utama dan dicintai Allah ? Nabi Sallallahu ‘alaihi Wassallam menjawab: Pertama solat pada waktu (dalam riwayat lain disebutkan solat di awal waktunya), kedua berbakti kepada kedua orang tua, ketiga jihad di jalan Allah” [Hadits Riwayat Bukhari I/134, Muslim No.85, Fathul Baari 2/9]

Di dalam hadis lain juga ada menyebut :
“Maksudnya : Dari Abdillah bin Amr bin Ash Radhiyallahu ‘anhuma dikatakan bahwa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi Wassallam bersabda, “Redha Allah bergantung kepada keredhaan orang tua dan murka Allah bergantung kepada kemurkaan orang tua” [Hadits Riwayat Bukhari dalam Adabul Mufrad (2), Ibnu Hibban (2026-Mawarid-), Tirmidzi (1900), Hakim (4/151-152)]

Dan begitu banyak lagi hadis Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wassalam tentang keutamaan kedua ibu bapa kita.
Bagi diriku, kedua ibu bapaku adalah segala-galanya selepas Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan Rasul-Nya Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wassalam. Tanpa restu mereka, aku tidak akan berada di sini, di medan perjuangan mencari ilmu yang tidak akan habis.
Ini ibu dan bapa saya...Hajjah Siti Mariam bt Haji Che Mat & Haji Abdullah bin Arshad. Terima kasih maa abah kerana sanggup membesarkan dan mendidik anak mu kini hingga ke menara gading,.. insyaallah akan ku balas jasamu jua.. insyaallah... LOVE U SO MUCH!!! Tanpa kamu berdua tiadalah anak mu ini... :-( :-( :-( uuuuwwwaaaa.. .touching la plak... cool..cool... hehe..:-)

Terima kasih sekali lagi maa dan abah….. Kasih kalian membawa ke syurga. Tiada yang lebih berharga di dunia ini selain kasih Ibu dan Ayah… percayalah.............

 Senyuman mu sangat bermakna bagiku bila kamu gembira aku pun gembira juga...:-)




Banyak sangat kenangan bersama maa saya selama saya sekarang sudah berusia 22 tahun. Macam-macam peristiwa manis dan pahit yang di lalui bersama. Apa pun saya tetap sayangkan maa saya walupun saya sorang ja yang selalu berjauhan ngan maa saya tapi jauh di mata dekat di hati... hehehe... antara peristiwa dan kenangan bersama maa saya ketika saya masih kecil, kanak2, remaja dan hingga sekarang.... jom tengok.....





Kenangan aku bersama maa, kakakku dan nenek yang da meninggal dunia tahun lepas. aku dari kecil di ajar memakai tudung sewaktu itu baru berusia 5 tahun. Yang baby kecil tu anak saudara aku yang sulung,... sekarang da besor da 20 tahun da... kenangan2... maa selalu membawa ku berjalan2 dlu... best.....
Masa ni dalam feri nak g Pulau Langkawi.. sempat g berposing... masa ni honeymun kakakku yang no 2, abg ipar ku yang bawa... semua di tanggung.. anak saudara aku pun ikut sekaki.. hehehe... terima kasih abg dan kakak ku.... so sporting..... kenangan2.... masa ni kecik g,.. semua nak ikut.... huhuhu.. terima kasih maa ikut sekali support makan minum... best sangat time nie..... 
pergi bercuti di Langkawi tahun 2003

Bawa maa g jalan2 jom heboh tv9 :-)

Berposing ngn maa nak g makan kenduri mana ntah... hehe...

Maa menemaniku ketika konvokesyen diploma dlu2..konvokesyen ijazah sarjana muda belum g la... tunggu la tahun depan kita bergambar g yee maa... terima kasih ma... sanggup datang... abah x datang sbb keadaan yang x mengizinkan...

Akhir kata dariku... terima kasih kerana sudi luangkan masa mambaca di blog saya.... thank you so much................ hargailah ibu anda.... sayangi lah mereka dengan berbuat baik dan menghormati mereka sebagai ibu yang melahirkan, membesarkan dan mendidik kita menjadi seorang manusia di muka bumi ini.... sekian saja coretan saya kali ni......  kalau ada apa2 pesanan, cadangan atau apa2 ja sila la comment di sini yaa...

Sekian........
assalamualaikum....jumpa lagi..

1 comment:

Anonymous said...

so sweet... selamat hari ibu...

~Mu$LiM@H SoLeH@H~

~Mu$LiM@H SoLeH@H~

~My Blog List~

~My Pets~

< didi>

Follow by Email

",)