Friday, June 17, 2011

~HoBi di Masa LapanG~

Assalamualaikum......ahlan wasahlan... ya habibi ya maulana... 
apa khabar anda di sana??? saya??? eemm... alhamdulillah... sihat hendakNya...
cuma sakit biasa2 je xde lah teruk sangat setakat nie...:-)

haa... apa yang kamoo di sana buat di masa lapang ekk??? adakah asyik menghadap laptop, melayari internet sepenuh masa je? Membaca buku? Menolong ibu di rumah? Belajar masak? Bekerja "part time" ke? Ke cam ne??? eemmm... macam2 la jawapannya kan.... Setiap wanita atau lelaki di dunia ni mesti tahu kan kita sebagai hamba ALLAH, seorang manusia di muka bumi ni, seorang anak kepada kedua ibu bapa kita haruslah bijak menguruskan masa lapang kita untuk melakukan perkara-perkara yang berfaedah antaranya seperti sesetengah daripada apa yang saya nyatakan di atas tadi... 

Alhamdulillah.... isilah masa kita dengan perkara-perkaran yang berfaedah yee... Bagi kaum wanita khususnya di musim cuti sekarang ni bagi yang da meningkat remaja dan seterusnya ke alam dewasa iaitu menjadi seorang wanita memang kena belajar untuk memasak... So? Belajarlah memasak daripada ibu ke kakak ke sape2 ke... x kisahlah...atau belajar dari internet@televisyen... Saya sudah minat dan belajar memasak dari umur saya kecil lagi ketika berusia 4, 5, 6 tahun lagi.. waktu tu memang suka sangat bermain masak2...org kata main pondok2 la.. dangau la..macam2 la org kata kan... main masak pakai api lagi... waahh.. dahsyat... >Tu masa kecik< hehehehe.... haa... saya mula belajar memasak daripada maa dan kakak2 saya di rumah sewaktu saya berumur 12 tahun lagi...sampai sekarang... kira ok la tu kan... masa simple2 je la.. masa 10 ngan 11 tahun x pandai papa lagi... keja makan je... tolon2 sediakan makanan jee... haaa.... bila da form 4 dan form 5 saya belajar di asrama memang xde masa la nk masak... so sekarang ni bila da belajar jauh2 lagi x dak masa kecuali bila balik bercuti lama macam sekarang ni la... emmm.... sebagai seorang wanita memang kena tahu memasak bak kata maa saya... sebab nnti kita akan jadi seorang isteri, so.. kena la pandai memasak di dapur.. sampai sekarang ni saya masih belajar untuk mahir memasak walaupun saya sibuk belajar... Anda di luar sana cam na??? belajar la yee... insyaallah lama2 da belajar pandai la tuu.... 

Haa... ari ni saya nak share ngan teman2 di luar sana hobi saya di masa lapang yang boleh di kongsi bersama-sama... sebenarnya hobi saya ni banyak sangat... kadang2 hobi ni boleh bertukar bergantung pada situasi dan keadaan sesuatu tempat dan masa tu... Contohnya hobi saya suka membaca, menulis, berkebun, memasak, mendengar muzik, mengumpul duit syiling, melancong(kadang2 la) dan sebagainya lagi,, haa... hobi yang paling saya suka adalah berkebun......  Tu la tak semua kaum wanita suka tanam2 ni bunga suka la tapi bagi saya setiap wanita memang sukakan bunga kan? jadi? xkan suka je? mesti la kena tahu dan pandai tanam pokok bunga jugak kan... hehehehehe...... 

Hobi saya ni sejak dari kecil lagi di pupuk oleh maa saya sendiri sebab tanpa die saya x kan minat dan suka bunga2 nie... taw x, saya ada taman bunga saya sendiri, dulu la masa saya belajar di tingkatan 1 hingga 3 saya ada sebuah taman sendiri. tapi sekarang da x de da cuma saya tanam bunga di halaman rumah saya je la... bukan bunga je saya pun suka tanam sayur-sayuran dan buah-buahan... Entah la knp saya suka sangat dengan bunga... sebab bagi saya bunga adalah satu lambang kewanitaan dan dapat menceriakan saya setiap hari bila bunga yang saya tanam tu berbunga dan berkembang mekar di depan mata saya... 

Ni antara aktiviti yang saya lakukan untuk beberapa hari di masa lapang....
untuk minggu nie la....
ni...antara pokok2 saya yang perlu diubah suai, dipindahkan dan disusun ke tempat yang lebih baik... waa... penat taw mengangkat pasu2 semua2 ni... kerja ni saya sorang je yg buat cuma maa saya tolong tebas2 rumput dan semak samun di sebelah taman2 saya tu... sakit jugak dada saya ni walaupun saya ni sakit tapi tahan je la nak lebih sihat wat jugak kerja2 nak berpeluh2 kan.... daripada saya makan, tidur je duk kat umah ni.... hehehehe....

haaa.. ni la saya tengah kemas2 dan susun2 balik pokok2 saya ni supaya lebih teratur dan perlu tambahkan tanah dan ubah suai sikit2 pokok2 saya nie... hehehehe.... memang best
kalau ada minat la kan.. kalau x de minat g boleh la try..... try tanam bunga atau pape jelah secara kecil2 pastu anda kena jaga la tanaman anda tu nnti taw la cam na perasaan anda ye yang penting kena rajin dan banyak bersabar, kalau x, memang x bleh buat la...:-)

Yang ni kawasan pokok2 saya di tempatkan... bukan bunga je macam2 ada, pokok bunga, sayur2, herba2 pun ada, pokok untuk buat ubat pun ada... ulam2 pun ada... bak kata taman ni secara hobi je la xde lah nk buat business plak.... tapi tanam cam ni pun untung jugak macam pokok sirih, pokok misai kucing, pokok jarum tujuh n macam2 g memang berguna untuk makan dan dijadikan ubat taw..... kalau kat bandar xde lah pokok2 cam ni... kat kampung cam saya ni banyak la... ada jugak datang ke rumah nak ambil wat ubat.. free je... amik la.... tu pokok maa saya tanam sbb banyak kegunaannya....taw...>_<

Ok... hari ni ari Jumaat kan, da la saya puasa, agak penat jugak la tapi nk bt cam na kan... minat punya pasai... hehehe... ari ni saya baru tanam biji benih untuk sayur-sayuran antaranya sayur bayam merah, tomato, kangkung, sawi, cili.... sebab saya suka makan sayur 2 nie...bayam merah baik untuk darah rendah... so da suka makan sayur mesti la kena suka tanam sekali kan... hehhehehe.... tapi ada lagi x semua beg plastik itam tu la... masih dalam proses.. esok lusa kita beli biji benih tanam la lagi.... ",)

Haa... yg ni la tempatnya saya meluangkan masa setiap hari.... ni masih x habis lagi ubah suai bunga saya yang da lama saya tinggalkan da hampir setengah tahun saya x kisahkan bunga2 saya... balik cuti ni la masa saya untuk bunga2 saya nie..... saya tukarkan tanah baru, dan berikan baja lagi untuk diorang2 semua nie.... waa... Sekarang ni masih dalam proses pemulihan untuk tanaman saya nie... bila da 2, 3 bulan bila bunga saya da besar dan berbunga.... waaa...cantiknyee.... wanginya...:-) suka...suka...

Yang ni pulak antara bunga2 yang da lama saya tanam sejak saya belajar di Terengganu lagi saya tanamkan di hadapan rumah saya sebab nampak lebih menarik... saya ni x berapa pandai sangat bab2 nak aturkan bunga ni tapi saya tanam sekadar biasa2 je... sedap mata memandang... kadang2 pokok yang berwarna pink ungu tu x tanam pun die memang kadang2 naik sendiri tanpa di tanam... so... anda kaum wanita di luar sana boleh la tanamkan minat seperti saya ni berkongsi hobi bersama saya tentang berkebun nie... kalau ada modal boleh la mulakan sikit2... saya x nafikan semua yang saya lakukan ini memang memerlukan modal jugak untuk membeli bunga kalau xde la... beli tanah, dan pasu... tambah lagi baja untuk sebulan sekali untuk tumbesaran bunga... kalau xnak beli bunga, g la rumah sapa2 mintak sikit untuk di jadikan benih... save sikit.....:-)

ni antara bunga2 saya ketika saya mula2 tanam dlu2... da lama da nie... 3 tahun lebih da..






Ni picture dulu2 la... memang dlu lagi banyak bunga saya tanam dari sekarang kan.. dlu masa tahun 2007 sampai 2009... sekarang da 2011 da... da banyak perubahan... pokok pun macam manusia jugak bila da lama, da berumur, mati la die... kalau x jaga dengan betul2 la... tapi ada jugak pokok2 yang saya tanam tu kekal hingga ke saat hari ni sejak saya mula2 tanam pokok masa tu saya habis SPM... sampai skarang... da tinggi melayut da..contohnya pokok orkid saya dan pokok jarum berduri yang bnyak duri2 tu entah la apa nama saintifiknya tapi org kata mmg bnyak faedah tanam pokok tu antaranya untuk mengelakkan pontianak singgah ke rumah kita dan baik untuk mengelakkan saka atau benda2 halus masuk ke rumah sebab rumah kita da di tanam pokok2 yang berduri...bila ada org bersalin contohnya memang la banyak gangguan benda halus ni so elok jugak tanam2 pokok2 cam ni selain ia cantik dipandang bila berbunga, boleh di jadikan ubat jugak yee... 

So sampai di sini saja dulu saya berkongsi pengalaman saya dan menceritakan hobi saya ketika di rumah yang boleh di jadikan minat anda khususnya kepada kaum wanita di luar sana untuk mencubanya......Insyaallah...Kaum lelaki pun boleh mencubanya jugak...Jangan malu, kalau nak tanya boleh je tanya saya yee... Selain itu, Allah juga suka hamba2Nya mencantikkan halaman rumah dan memelihara alam sekitar dengan bercucuk tanam dan boleh memanfaatkan kepada kita, dan orang lain juga... Insyaalllah..... :-)

p/s:- "tepuk dada tanya hati" 
        "Nak seribu daya, x nak seribu dalih"
So peribahasa tu saya nasihatkan kalau anda ingin mencuba seseuatu yang baru kalau rasa teringin untuk mencuba buatlah... x rugilah... pokok pun macam manusia bernyawa jugak cuma x boleh bercakap je.... semua bunga2 yang hidup akan sukakan kamu bila kamu sentiasa menjaganya nnti.... Kalau nak mencuba kalau ada usaha terjadilah ia... berusaha tangga kejayaan.... Pengalaman dapat mengajar erti kehidupan.... Lakukanlah untuk menceriakan hari2 anda dan sentiasa membuatkan ari2 anda sentiasa tersenyum...:-)

Sekian... wassalam..........



No comments:

~Mu$LiM@H SoLeH@H~

~Mu$LiM@H SoLeH@H~

~My Blog List~

~My Pets~

< didi>

Follow by Email

",)