Saturday, July 31, 2010

~AmalaN MalaM NisFu SYAABAN~

Alhamdulillah.... syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah kurnia-Nya dapat kita bernyawa lagi sampai ke hari ni...amin....amin yarobbal ngalamin....",)

Begitu cepat dan pantas bulan syaaban meninggalkan kita... hanya beberapa hari saja lagi untuk kita menerima kehadiran bulan RAMADHAN... apa pun yang datang, kita sebagai manusia dan umat islam harus bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang ini...
15 syaaban yang lepas, merupakan malam nisfu syaaban iaitu malam untuk kita memohon keampuanan dan segala yang dihajati kerana pintu taubat terbuka dari segala dosa-dosa besar dan kecil dan meminta keampunan kepada kedua ibu bapa kita dan keluarga kita...
(Terima kasih maa sbb selalu pesan untuk cek amalkan bila duk di perantauan di negeri orang..*I U maa*)

Pahala yang besar kepada sesiapa yang berpuasa pada hari nisfu syaaban taw... tp pahala sebesar mana hanya ALLAH saja yang tahu,....

Apabila telah selesai sembahyang maghrib, kata Imam (1) Syahrurazi Sobiha "Awariful Amaarif hendaklah dibaca "YASSIN" sebanyak 3 kali berturut-turut dengan niat yang pertama mohon panjangkan umurnya dalam mentaati ALLAH, kemudian dibacakan doanya. Kemudian dibaca pula yassin dengan niat diluaskan ALLAH rezekinya yang halal dan diberkatinya, kemudian dibacakan doanya. Kemudian  dibacakan pula yassin serta niatnya minta dimatikan dalam IMAN ( Husnulkhotimah) kemudian dibacakan doanya...

Pada malam nisfu syaaban sangat baik banyakkan beristigfar dan berdoa kepada kedua ibu bapamu...
< Malam nisfu syaaban yang lepas, selepas memanjat kesyukuran dan kemohon keampuanan kepada kedua ibu bapa ku, tiba-tiba sayu je hati dan air mata bergelindangan di pipi kerana begitu besar pengorbanan seorang ibu dan bapa bagi seorang anak... tak terbalas budi mereka terhadap kita taw....tapi sebagai seorang anak janganlah berbuat dosa kerana segala dosa kita kedua ibu bapa akan tanggung bila di akhirat kelak... itu adalah tidak adil bagi mereka kan??? jadi sebagai seorang anak, kita haruslah memikirkan akibat yang akan mereka tanggung nanti... kesian kat mak ayah kita kan??? x sanggup... x sanggup... biarlah air mata menitis dan mengalir di pipi kerana keinsafan kita di masa lalu... bukan malam nisfu syaaban ni je, kalu boleh tiap2 ari menangis biarlah agar kita insaf dan sedar agar tak terpesong akidah kita... akan ku pegang kata maa untuk menjadi seorang anak yang baik...insyaallah... maaa selalu mendoakan semua nak-anaknya berjaya x kan nak hampakan harapan mereka kot... jadi, bagi anda di luar sana, renung-renungkan lah... dan selamat beramal...~ ",)


Perhatian/pesanan:-

Beramallah menurut keimanan masing-masing.  Kalau tidak dapat semua janganlah ditinggalkan semua. Lebihan (sisa) umur kita yang masih tinggal sedikit lagi , hampir sampai ke hujungnya. Rebutlah peluang dan beramal sebanyak-banyaknya, bertaubatlah kepada ALLAH atas dosa-dosa yang banyak, setiap manusia xtidak terlepas dari melakukan kesalahan, bertaubatlah dengan segala kesungguhan untuk bekal kita di akhirat, yang akan pergi tak akan pulang-pulang lagi.  Semoga dalam keredhaan ALLAH!!!... insyaallah....

No comments:

~Mu$LiM@H SoLeH@H~

~Mu$LiM@H SoLeH@H~

~My Blog List~

~My Pets~

< didi>

Follow by Email

",)