Thursday, March 28, 2013

~ MaSaK BELUT??? ~

Assalamualaikum.....& Salam 1 Malaysia....kawan2 Sihat??? harap2 semuanya sihat la... amin...................:)  Hari ni, hari Rabu..27hb March 2013... Bersamaan dengan 15 jamadilawal 1434 masihi... Tapi time sekarang ni da masuk hari Khamis da... hehehe..


Xde pape nak kongsi dengan kawan2 kat luar sana tu... cuma kawan2 buat pe kat rumah ek??? nak tahu apa saya buat hari ni????e duk kat rumah..besa la pompuan kan>?? nak buat pe lagi?? mengemas rumah, mngemas bilik, basuh baju...basuh pinggan mangkuk, memasak...tu je la.. tapi beberapa hari ni rasa lega sikit sebab anak2 menakan(saudara) semua xde kat rumah.. yang ada cuma maa, abah, kak n abg jee.. huhuhu.... 


Sbagai seorang WANITA..memang la kena tahu, kena belajar & kena cuba tuk memasak.. PENTING tu!! sekarang ni umur da makin meningkat plak kan...  So? Menu untuk masak hari ni nak tahu ape??? BeluT MasaK AceH... hehehe... anda kat laur sana tu penah pegang belut x??? haa.... hari ni pengalaman saya pegang belut taw... wow... memang uurrrmmmgghh.. (menggelikan).. hehehe... tapi sebenarnya..banyak khasiat belut ni taw... Antara khasiat2 nye...adalah....view kat sini>>

Khasiat Belut Untuk Kesihatan>http://panduanpercuma.info/tahukah/4750/khasiat-belut-untuk-kesihatan/  



(Belut atau nama saintifiknya Monopterus albus termasuk kategori ikan dan berbentuk panjang dengan kepalanya yang bulat dan berinsang. Sungguhpun ramai yang tidak “sudi” makan belut, tetapi diakui, hidupan air tawar ini kaya dengan pelbagai khasiat.

Spesies belut mempunyai nilai pemakanan yang tinggi. Khasiatnya dikatakan setanding ikan tenggiri dan selar, mengandungi 18.6 peratus protein dan 15 peratus lemak.
Belut juga kaya dengan lemak, kalsium, vitamin B, Vitamin D dan zat besi.

Tidak hairanlah ramai yang percaya belut boleh membantu mengubati penyakit seperti buah pinggang, lelah, darah gemuruh, lemah tenaga batin dan penyembuhan luka pembedahan.
 
Spesies ikan ini jika diamalkan memakannya selalu, dikatakan boleh menguatkan daya tahan tubuh, menormalkan tekanan darah, menghaluskan kulit, mencegah penyakit mata, menguatkan daya ingatan dan membantu mencegah hepatitis. )

Hari ni saya dan kakak saye(keye) yang bertungkus lumus pikirrr nak masak apee yee???.. Ok la..nak simple jee.. "Belut Masak Aceh".. orang KEDAH kata masak kuning2 gtu jee...  mesti jarang orang makan makanan ni kan??? maa saye pun x makan.. (x mai duk dekat dah)... orang KEDAH kata la...hehhehe..... tapi saya x takut pown..... meh kita tgok cara2 nak proses belut ni k...jom...posing dengan belut2 jap... hehehe...(banyak kan??)

 haa... ni pic saya posing jap... sementara nak tunggu kak keye saye yang nak ambil belut2 tu dalam aquarium ni kan... saya tolong tengok je la dulu... hehehehehe.... (tolong gak kan??)...hehehe...

Yang ni.. ooopppsss...JANGAN TERKEJUT k.. Ni la proses kita nak 'siang'kan belut ni la.. mintak tolong abah la plak.. sebab terlalu geli tengok macam ulorrr......huhu.. .eezzzzzz..... >_< dah potong kepala dia pun, duk hidup g taw... pastu da siap siang.. kami membersihkan badan belut tu sampai bersih....haa... pastu... tengok lah .. darah dia.. adui.... tapi basuh la sebersih-bersihnya... hehehe...senang je kan???

 Nak bersih ikan ni sebenarnya bukan susah mana pun..just bersihkan najis2 nyee tu.. pastu.. buang darah2 diee..pastu basuh dengan garam+tepung+asam keping+limau.... pastu gaul2kan bagi betul2 lendir2nya tu hilang...dan basuh la hingga suci dan bersih..bagaikan tiada kotoran di pakaian anda..(aiitt??? ni iklan baju ke ape??).... ;) pastu da siapppp...........


 
Bahan2 dia untuk di blenderkan jee..bawang(merah,putih)+serai+halia
 Masukkan semua bahan dalam blender dan tambahkan cili ikut citarasa anda... ok?? >_<

  Blend kan semua bahan.. bagi hancur k.. orang KEDAH kata bagi lumat2 taw..:) huhu  bbbrrrroooommmmmmmmmmm.....bbrrreeeeennnggg........ (bising nyeee)...>_-

OK.. yg ni plak bahan yang terakhir untuk hiasan dan bagi kuah aceh tu pekat dan wangi taw dengan daun limau.... xla berbau sangat bila nak makan nnti....try la..k?

Ni la cara2 untuk memasak belut nie... simple je kan??? janji sedap... eeerrrmmm... rugi kalau x try........ haaa.. pastikan anda letakkan serbuk kunyit sikit yee lepas da masuk belut tu... biarkan dalam setengah jam... masukkan air kalau kuah dia kering  taw.... macam kita masak daging.. nak bagi empuk..kena la letak air banyak sikit taw.. Last sekali masukkan garam..secukup rasa... (jangan masin sangatk!!)..


Ok... jeng..jeng...jeng... da siap da masakan istimewa dan first time masak dan makan belut ni taw.. so.. menu hari ni hanya rekaan semata2.. so,, kawan2 kat rumah cuba la... Bak kata pepatah..belum cuba belum taw... taw... (nampak sedap je kan??)  >>memang sedap pown.. ni masak special kat abg sulung saye ni..(abg aim) sebab dia yang beli belut ni suh kami masak bagi dia makan... huhuhuhu... so.. first tyme saya masak makanan ni.. haa.. kak saya tu da penah da masak sebelum ni.. so.. ade la guru mengajar masak tuk hari ni.. tq taw keye.. hehehe...  

So..akhir kata sampai di sini dulu ye kawan2.... seharian hari ni memasak.. selain masak ni ada la masak yang lain sama..masak tomyam ayam.. yum..yum.. yang tu da banyak kali da masak... then.. goreng ikan..buat air asam...(cili).. simple je hari nie.. lama gak la nak masak belut ni.. so.. akhirnya abg puji la dia kata sedap la "cik" ngn "keye" masak.. hehehe.. ye la..ye la.. mesti la.. adik sape yang masak kan?? aduii... k la.. sampai sini dulu... da lewat da.. da mengantuk da.. esok ada program lain plak.. so.. kawan2 take care kat luar sana taw... i miss u all my all friends.. special for someone always in my heart... I hope u are enjoy with my menu for today!... tq so much.. takes time to read my blogs... k.. see u soon... tata.. wasalam.... nyte... LuV u ... Muah2....;)
 Banyaknyee belut...... Sape nak???? just contact me k... Peace...>_-

No comments:

~Mu$LiM@H SoLeH@H~

~Mu$LiM@H SoLeH@H~

~My Blog List~

~My Pets~

< didi>

Follow by Email

",)